ظرفیت ۲۰۰ میلیون دلاری گروه دارویی برکت برای صادرات
نمایشگاه توانمندیهای صادراتی امسال ایران با حضور گروه دارویی برکت و برخی از شرکتهای صادرات محور و زیر مجموعه آن برگزار شد. این گروه دارویی از بدو شروع تا پایان چهارمین روز، میزبان هیئتهای تجاری متعدد و مسئولان دعوت شده از کشورهای خارجی بود که طی جلساتی که با یکدیگر داشتند توانستند به توافقهای خوبی برسند و انتظار میرود در آینده نه چندان دور ثمرات آن با افزایش درآمدهای ارزی مشاهده شود.
به گزارش فارماتودی، وبسایت تحلیل بازار در رابطه با برگزاری این رویداد نمایشگاهی و دستاوردهای گروه دارویی برکت از برگزاری آن، با اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت در گفتوگو کرده است:
* حضور گروه دارویی برکت در پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران چطور ارزیابی میکنید؟
ایران اکسپو بعد از چند سال وقفه برگزار شد و میتوان گفت برگزاری چنین رویدادهایی در بحث تجارت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که هر چقدر بتوانیم با کشورهای دیگر در زمینه دارویی ارتباط برقرار کنیم و از طریق صادرات دارو به کشورهای خارجی ارزآوری داشته باشیم میتوانیم کیفیت تولیدات را هم سادهتر به نمایش بگذاریم.
برای مثال این برای ما افتخار است که تولیدات گروه دارویی برکت در بیش از ۱۰ کشور عرضه شود و مورد مصرف قرار بگیرد. همین موضوع نشان دهنده این است که مقاصد صادراتی ایران بعد از بررسی کیفیت داروهای ایرانی درخواست این را دادهاند که این تولیدات را برای مردم خودشان خریداری کنند.
* با این تفاسیر به نظرتان چقدر برنامههای توسعهای گروه دارویی برکت در حوزه صادرات هم راستای شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید است؟
شاید به خودی خود رشد تولید به عنوان شعار امسال و جهش تولید به عنوان نام سال گذشته چندان با حوزه دارو سنخیت نداشته باشد؛ چرا که همواره تاکید بر این است که با اجرای شیوههای پیشگیری و افزایش سطح سلامت جامعه از مصرف دارو به عنوان مرحله درمانی کاسته شود اما میتوان این رشد تولید را با گسترش بازارهای بین المللی محقق کرد.
بنابراین چرا فقط خودمان را به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور خودمان محدود کنیم؟ میتوانیم به سادگی اقدام به گسترش بازار صادراتی کنیم و در محدوده بزرگی دارو تولید و عرضه کنیم. با این تفاسیر هم میتوان تولید دارو را افزایش داد و هم میتوان شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید را در این حوزه محقق کرد.
* برای عرضه در سطح بین المللی نیازمند چه زیرساختهایی در گروه دارویی برکت هستیم؟
باید شرکای تجاری خود را در کشورهای دیگر شناسایی کنیم و بعد از به نمایش گذاشتن توانمندیهای کشور در حوزه دارویی به ویژه گروه دارویی برکت وارد مرحله صادرات شویم. خوشبختانه میتوانیم ادعا کنیم که کشور بسیار غنیای داریم و همین که بعد از سالها تحریمهای اقتصادی همچنان مسیر توسعه و صادرات را در برنامه داریم نشان دهنده این موضوع است.
البته اگر این تحریمها نبود میتوانستیم قدمهای بلندتری برای توسعه صنعت داروسازی به ویژه در گروه دارویی برکت برداریم و بازار بزرگتری برای فعالیت داشته باشیم.
برای مثال در همین حوزه دارو امروز صحبت از ۶۰ میلیون دلار صادرات به میان میآید. این درحالی است که این رقم حتی برای یکی از شرکتهای برکت هم رقم کوچکی است چه برسد به اینکه این رقم درباره کل کشور باشد. بنابراین به نظر میرسد یک ظرفیت خوبی برای صادرات در این حوزه وجود دارد که تاکنون مغفول مانده است.
* به نظرتان اگر سایه تحریمهای اقتصادی بر سر صنعت دارویی کشور نبود امروز گروه دارویی برکت ظرفیت چقدر ارزآوری از صادرات محصولات خود به کشورهای خارجی داشت؟
ظرفیت ارزآوری فقط در همین گروه دارویی برکت بالای ۲۰۰ میلیون دلار در سال است؛ چرا که هم کیفیت محصولات تضمین شده و هم اینکه قیمت محصولات ایرانی نسبت به نمونههای آن در بازار بین المللی بسیار ارزانتر و قابل رقابتتر است.
گواه این ادعا هم همین است که در تندرهای کشورهای عربی که که برگزار میشود هر سال گروه دارویی برکت برنده همکاری برای خیلی از گروههای دارویی میشود. البته اگر تحریمهای داخلی اجازه صادرات را بدهد میتوان صادرات دارو را هم توسعه داد. الان تامین ریال دارو بخاطر اینکه بانکهای داخلی تولیدکنندگان را تحریم کردهاند به سختی انجام میشود. از کلمه تحریم استفاده میکنیم چرا که بانکها همکاری مناسبی بعد از افزایش حدود ۸ برابری هزینههای دارو ندارند.
* فکر میکنید کدام شرکتهای داروسازی زیر نظر گروه دارویی برکت برای ورود به بازارهای صادراتی و درخشیدن در آنها از ظرفیتهای بهتری برخوردار باشند؟
در بین شرکتهای زیر نظر گروه دارویی برکت آنهایی که در حوزه صادرات فعال هستند شامل ایران دارو، تولید دارو، البرز دارو، سبحان دارو، بیوسان، شفا فارمد، برکت الصحه با ماهیت صادراتی و شهرک دارویی برکت میشوند. بنابراین امیدواریم با توجه به حضوری که در نمایشگاه ایران اکسپو داشتیم نه تنها به اهداف صادراتی گروه دست یابیم بلکه کل کشور دستاوردهای خوبی از برگزاری چنین رویدادهایی داشته باشد.