رایزنی برای ایجاد گروه آموزش خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص

بنابر اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ۵۲۵ کاردرمانگر و گفتار درمانگر در آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان قبول شده‌اند که از امروز (اول بهمن) ابلاغ آنها صادر شده و در مراکز زیر مجموعه این سازمان مشغول به کار می‌شوند.

حمید طریفی حسینی در نشستی خبری اظهار کرد: سومین آزمون استخدامی که وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ برگزار کرد، آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی بود که ۲۱ مهربرگزار شد.

او با اشاره به اعلام نتایج آزمون یاد شده طی هفته گذشته، درباره جزئیات آن و آمار پذیرفته شدگان توضیح داد: در این آزمون فقط افرادی می‌توانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند. تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها در کشور کم است. از این رو ۲۴۱۶ نفر در آزمون ما ثبت نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، ۱۱۶۸ نفر طی فرایند چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی امور آموزش معلولان مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با هماهنگی در استان ها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن ماه صادر شود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم می‌شود. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی این ۵۲۵ نفر به صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام می‌شود.

انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت مربی امور آموزش معلولان به‌زودی 


طریفی با بیان اینکه با توجه به خالی ماندن ردیف‌های استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولان، این امر به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده می‌شود، عنوان کرد: با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم. در مرحله تکمیل ظرفیت بعضا افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسند، این شرایط برایشان فراهم می‌شود. تا قبل از پایان سال مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۲۳۳۲ ردیف استخدامی در آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴۰۲ داشت که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر جدب شدند، ادامه داد: در آزمون استخدامی که آموزش و پرورش در حال تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری آن در اسفندماه است نیز پیشنهاد حدود ۱۱۱۱ نفر آموزگار استثنایی داده‌ایم.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: همچنین در حال رایزنی برای جذب و استخدام نیروهای خدمتگزار یا همیار دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی هستیم. این خدمتگزاران افرادی هستند که نقش کمکی برای والدین و معلمین در کنار دانش آموزان دارند.

در بخش دیگر این برنامه طریفی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌ای که آموزش هر دانش آموز استثنایی به همراه دارد، توضیح داد: سرانه آموزش برای دانش آموز استثنایی حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ برابر دانش آموز عادی است. میانگین تراکم دانش آموزان استثنایی در کلاس کمتر از ۵ نفر است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانش آموزان استثنایی، تصریح کرد: روند تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه ما در گروه‌های معلولیت کلاسیک ثابت است اما این روند در برخی گروه های معلولیت مثل آسیب شنوایی به دلیل پیشرفت نظام سلامت رو به کاهش است. به طور کلی تعداد دانش آموزان استثنایی روندی ثابت و رو به کاهش دارد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، سال قبل ۸۶۰ هزار نفر مورد ارزیابی شایستگی حرکتی قرار گرفته‌اند.

طریفی همچنین درباره آخرین آمار سنجش نوآموزان بدو ورود اعلام کرد که تا کنون مجموعا حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی تقریبا ۵۰ درصد تعداد کل نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اول می‌روند تحت سنجش سلامت قرار گرفته‌اند و یا برای انجام این سنجش نوبت رزرو کرده‌اند.

بسته شدن پرونده «سنجش سلامت» کلاس‌اولی‌ها در خرداد ۱۴۰۳



رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تا پایان سال جاری سنجش سلامت حدود یک میلیون نوآموز انجام می‌شود، بیان کرد: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام می‌دهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پروند سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول می‌روند بسته می‌شود.

 معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سنجش در مراکز جامع تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سایر مراکز تاکید کرد: کار سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش و پرورش که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در حوزه روان سنجی، تربیتی و ..‌ هستند انجام می‌شود. این افراد تحت آموزشهایی قرار گرفته‌اند. تست‌هایی که ما از نوآموزان می‌گیریم اصلا در بیرون از مراکز ما وجود ندارد و اگر کسی این تست را از بیرون انجام می‌دهد، درواقع تخلف می‌کند.

او ادامه داد:ما تست‌های غربالگری خود را سالانه تغییر می‌دهیم. این تست‌ها حالت محرمانگی دارند و فقط توسط خود سازمان انجام می‌شود. نیروهای ما با یک ابزار کار تشخیص را انجام نمی دهند و حداقل از سه تا چهار ابزار اعم از تست، مشاهده بالینی، مصاحبه بالینی با والدین و مشاهدات معلم استفاده می‌کنند. نیروهای ما خبره و متخصص این کار هستند. اکنون سنجش در طول سال و بدون وقفه انجام می‌شود و متغیرهای سنجش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است.

بنا بر اظهارات وی در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ نفر از معلمان دارای دانش آموز اتیسم در حال آموزش هستند.

طریفی درباره اقدامات مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی توضیح داد: ۸۱۹ مرکز جامع داریم. درواقع در اکثر مناطق آموزشی ما حداقل یک مرکز جامع وجود دارد. این مراکز نقش پایگاه ثابت و دائمی سنجش نوآموزان را دارند و در کنار آن کار مداخلات تخصصی برای گروه‌های مختلف دانش آموزان که دارای اختلالاتی نظیر هیجانی و رفتاری و… هستند نیز انجام می‌دهند. طیف عظیمی از دانش آموزان ما که الان در مدارس عادی محصل هستند، گروه هدف این مراکز هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطر نشان کرد: استفاده از خدمات مراکز جامع این سازمان برای نوآموزان پیش دبستانی که دارای اختلال شناخته می‌شوند، رایگان است.

ایجاد کمیته‌های جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس



او از ایجاد کمیته‌های جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خبر داد و افزود: پس از آنکه شدت و نوع معلولیت دانش آموز را تعیین می‌کنیم باید تشخیص دهیم که این دانش آموز در نظام آموزش عادی یا استثنایی تحصیل کند؟ از این رو برای جای دهی دانش آموز باید نظام آموزشی او، نوع نظام آموزشی او و نوع مدرسه‌ای که باید این دانش آموز در آن تحصیل کند را تعیین کنیم. در این راستا کمیته جای دهی آموزشی در مراکز جامع خود ایجاد کردیم تا کار جای دهی آموزشی را انجام دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد نظام «ارجاع» تصریح کرد: کار غربالگری اولیه و تشخیص برخی از اختلالات و یا مشکلاتی که دانش آموزان به خصوص در اختلالات عصبی و تحولی مثل اختلال یادگیری، نقص توجه بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار و… دارند از سوی معلم انجام می‌شود. به طوری که دانش آموزان محصل در مدارس عادی که دارای نشانگان این اختلالات هستند توسط معلم غربالگری اولیه شده و سپس معلم مداخله مختصر خود را در کلاس انجام می‌دهد؛ اگر پاسخی نسبت به آن مداخله دریافت نکرد، دانش آموز را برای دریافت مداخلات سطح بالاتر به مراکز جامع ارجاع می‌دهد.

طریفی ادامه داد: اکنون در حال آموزش معلمان ابتدایی سراسر کشور در این زمینه هستیم. در گام اول آموزش حدود ۹۵ هزار نفر را هدف گذاری کردیم و بخش مهمی از کار آموزش مدرسان استانی و مدرسانی که در سطح مناطق باید معلمان را آموزش دهند، انجام شده است‌. برای دانش آموزان که به صورت تلفیقی در مدارس عادی درس می‌خوانند چند دستورالعمل مهم به استان ها ابلاغ کردیم و شرح وظایف مدارس را ابلاغ کردیم. اصرار ما بر این است که دانش آموز با آسیب بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی و طیف اتیسم سطح بالا در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.

دانش‌آموزان پروانه‌ای در مدارس عادی تحصیل می‌کنند



رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه بیماران پروانه‌ای تحت پوشش خدمات این سازمان قرار می‌گیرند، توضیح داد: جای دهی آموزش این دانش آموزان در نظام آموزشی عادی است چراکه از نظر ذهنی و هوشی مسئله‌ای ندارند و ذیل نظام آموزشی عادی هستند. اکنون شرایط تحصیل این دسته از دانش آموزان در مدارس عادی فراهم است. بعضا اگر این دانش آموزان به خاطر بیماری غیبت و یا مشکلاتی از باب ترد دارند، مدارس با آنها همکاری می‌کنند.

رایزنی برای ایجاد گروه آموزشی خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص



او تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که آموزش و پرورش استثنایی مکان محور نیست که در مکانی به نام مدرسه استثنایی خدمات را ارائه دهد بلکه خدمت محور است و خدمات آموزشی، تخصصی، توان بخشی، حمایتی و تسهیلاتی را به دانش آموزان تحت پوشش خود ارائه می‌دهد. درصدد پیگیری هستیم تا برای دانش آموزانی که بیماری خاص و نادر دارند که تعدد و تنوع این بیماری‌ها زیاد هم هست، یک گروه خاص ایجاد کنیم. این امر همکاری و رایزنی با آموز ش و پرورش و حتی هماهنگی با بقیه شرکای کاری مثل وزارت بهداشت را می‌طلبد. این دانش آموزان بیماری دارند اما بیماری به معنای معلولیت نیست که برایشان مدرسه اختصاصی ایجاد کنیم بلکه باید تسهیلات وخدمات آموزشی از باب زمان آموزش و انعطاف هایی که برنامه درسی و آموزش از راه دور برای این دانش آموزان می‌طلبد را فراهم کنیم. ما حتی کلاس بیمارستانی در حیطه آموزش و پرورش استثنایی داریم که اگر ببینیم دانش آموز در آن فضا شرایط آموزش از راه دور را دارد، به او آموزش می‌دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در بخش دیگر سخنان خود درباره مناسب سازی فیزیکی مدارس برای دانش آموزان استثنایی یادآور شد: قراردادی با خیرین مدرسه ساز و سازمان نوسازی در رابطه با مناسب سازی مدارس برای دانش آموزان استثنایی داشتیم. در این راستا قرار است تا پایان سال تحصیلی و تا آخر شهریور ۱۴۰۳ خیرین حدود ۳۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس را مناسب سازی کنند. همچنین سازمان نوسازی نیز متعهد شده است که ۴۵۰ مدرسه را مناسب سازی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا مدارس عادی برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده اند؟، بیان کرد: ۲۵ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در چهار گروه معلولیت با آسیب بینایی، شنوایی، اتیسم سطح بالا و معلولیت جسمی و حرکتی در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند. اصرار داریم این دانش آموزان به مدرسه‌ای روند که حداقل امکانات فراهم باشد. در این راستا جلسات مختلف با استان‌ها ها داشته و بخشنامه‌های مختلف برایشان فرستادیم. مدیران مدارس را آموزش دادیم که برای مثال کلاس این دانش آموزان را در طبقه همکف جای دهی کنند.

او ادامه داد: برای مناسب سازی نیز خانواده‌ها و خیرین نیز کمک می‌کنند. برای ما مهم است خصوصا در مدارس بزرگ مقیاس این مناسب سازی را انجام دهیم. به نفع خود دانش آموزان است و ترجیح خودشان بر این است که در مدارس عادی تحصیل کنند. در برخی استان‌هایمان تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی درس می‌خوانند.



در بخش دیگر این نشست طریفی در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت مراکز جامع سنجش و سنجش کودکان چهار ساله در این مراکز بیان کرد: مراکز جامع ما شرایط پذیرش کودکان از ۴ سالگی را دارند اما اولویت ما سنجش نوآموزانی است که سال آینده کلاس اول می‌روند. با این حال این شرایط فراهم است که تست برای کودکان سنین پایین تر انجام شود. از خانواده‌ها خواهش داریم با دیدن اولین نشانگان در خصوص رفتار و حرکت غیر عادی از سوی کودک خود به مراکز ما مراجعه کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین اعلام کرد که این سازمان حدود ۱۱۹ پروژه در حال ساخت مدرسه استثنایی در دستور کار خود دارد که از این تعداد ۵۶ مورد بالای ۵۰ درصد و ۲۸ مورد بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته او، در سال جاری ۴۲ کد مدرسه جدید کاردانش خاص صادر و حدود ۸۰ رشته محل جدید ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: رایزنی برای ایجاد گروه آموزش خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص

ارائه داروهای خاص و کمیاب در داروخانه‌های هلال‌ احمر


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما با استفاده از ظرفیت مدارس استثنایی کار آموزش معلمان مدارس عادی را انجام می‌دهیم، گفت: معامان مدارس عادی دارای دانش آموز استثنایی در مدرسه استثنایی حضور می‌یابند و در قالب برنامه آموزشی عملی مهارت‌های لازم برای کار با دانش آموز استثنایی را به آنها یاد می‌دهیم.

طریفی با اشاره به اهمیت وجود اتاق تحرک و جهت یابی برای دانش آموزان نابینا، یادآور شد: از سال‌های قبل ایجاد این اتاق محقق شده است. برای ایجاد این اتاق منابعی را در اختیار برخی مدارس که تعداد نابینایان آن قابل توجه بود قرار دادیم. خیلی از مدارس ما تجهیزات خوبی دارند و از نظر تجهیزات خیلی مشکلی ندارند. مسئله اصلی ما نیروی انسانی بود که اکنون با جذب مربیان این مسئله رفع می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان جذب مربی امور تربیتی در مدارس استثنایی را فراهم کردیم، توضیح داد: میانگین کشوری تعداد کل دانش آموزان در یک مدرسه استثنایی حدود ۵۰ نفر است. با هماهنگی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه امکان جذب مربی امور تربیتی برای مدارس استثنایی در آزمون اسفندماه را فراهم کردیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در بخش دیگر سخنان خود درباره تامین هزینه ایاب و ذهاب و سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی خاطر نشان کرد: تعهد شهرداری‌های سطح کشور در خصوص سرویس مدرسه و ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این رقم تا کنون حدود ۵۳ میلیارد تومان محقق شده است. این رقم یا به صورت کمک مستقیم یا ارائه خدمات بوده است.

طریفی تاکید کرد: انتظار داریم شوراهای شهرداری‌ها از حالا پیش بینی مبلغ کمک ها و منابع سال آینده در خصوص ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را داشته باشند. از ابتدای سال تحصیلی تا کنون خود سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۸۰ میلیارد تومان به ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تخصیص داده است که این منابعی است که باید در امور آموزشی و پرورشی و نه ایاب و ذهاب هزینه می‌شد، با این حال خود سازمان به این امر کمک کرد

به اشتراک بگذارید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *