کوچ داروخانهداران به مناطق مرفهنشین!
عضو شـورای عالـی نظام پزشـکی، نسبت به تبعات آیین نامه تاسیس داروخانهها که باعث کوچ داروخانه داران به مناطق مرفه نشین شهرها شده است، هشدار داد.
به گزارش فارماتودی به نقل از خبرگزاری مهر، یدالله سهرابی، درباره تبعات آئین نامه تأسیس داروخانهها با گذشت دو سال از ابلاغ آن گفت: باید در حوزه داروخانهها تمرکز زدایی اتفاق بیافتد، عدالت رخ دهد چرا که تجمع داروخانهها در مناطق مرفه و به نسبت مرفه نشین است و تعداد داروخانهها در محلات به نسبت فقیر و کم برخودار کمرنگ شده است.
او با تاکید بر اینکه آئین نامه تأسیس و اداره داروخانهها در دو سال گذشته منجربه کوچ داروخانه داران به مناطق مرفه نشین شهرها شده است، اظهار داشت: سطح بندی خدمات درمانی و دسترسی و توزیع عادلانه داروخانه در آئین نامه مربوط به تأسیس و اداره داروخانهها رعایت نشد برای همین نیز کلونی از داروخانهها را در نقاط بالای شهر میبینیم این در حالی است که طبق خروجی که این آئین نامه داشت نه تنها تمرکزایی اتفاق نیفتاده است بلکه دسترسی مردم به دارو را در سطح داروخانهها دچار چالش کرده است.
سهرابی ضمن انتقاد از نگاه تجاری به مقوله سلامت به ویژه در حوزه دارو عنوان کرد: به طور کلی تدوین و ابلاغ هر نوع آئین نامه و شیوه نامهای باید در جهت نظم دهی بهتر موضوع باشد اما آنچه که ابلاغ این آئین نامه رقم زده به نوعی بینظمی ایجاد کرده است در واقع ما بینظمی بیشتری را در توزیع داروخانهها و نیز دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و دارویی شاهد هستیم. تجمع داروخانهها در نقاط برخوردار به دلیل نگاه اقتصادی و بنگاه محور در دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در ادامه به عدم رعایت سطح بندی خدمات پیرو اجرای آئین نامه تأسیس و اداره داروخانهها در طول دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: هدف ما دسترسی و توزیع عادلانه داروخانه در سطح شهر است با این وجود ما به سمتی پیش رفتهایم که نه تنها این هدف محقق نشد بلکه به استناد مطالعات جامع نگر؛ داروخانه داران در تهران نقاط سرمایه داری شهر را هدف قرار دادهاند و داروخانه تأسیس میکنند برای همین نیز فراد در مناطق کم برخودار و ضعیف برای دریافت دارو مجبور به یک سفر درون شهری هستند. همه اینها نشان میدهد که این آئین نامه نتوانسته است ضریب دسترسی عادلانه را به ارمغان بیاورد.
سهرابی درباره موضع رسمی سازمان نظام پزشکی در خصوص آیین نامه تأسیس داروخانهها نیز خاطر نشان کرد: موضع رسمی سازمان نظام پزشکی و اعضای انجمن داروسازان توقف و بررسی آیین نامه با حضور نمایندگان سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان است. ما میدانیم در دو سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده است برای همین تقاضای جلسات کارشناسی را با وزارت بهداشت کردهایم تا آثار مثبت و منفی آیین نامه را احصا کنند و سپس در راستای بهبود مسیر پیش برویم.
او در ادامه افزود: همه تلاش سازمان نظام پزشکی متوجه آن است که محتوای آیین نامه را بررسی کارشناسی کنیم و آیین نامه پیوست علمی داشته باشد. بررسی کارشناسی در جمع متشکل از اعضای سازمان نظام پزشکی، اعضای سه گروه انجمن داروسازان، سازمان غذا و داور و پس از جلسات مکرر انجام شد و به نتایج خوبی نیز رسیدیم تا بتوانیم آثار سوئ آیین نامه را کم کنیم ضمن آنکه در مراسم افطاری وزیر بهداشت درخواست کردیم که این موضوع را در مراجع بالادستی از جمله وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو بررسی کنیم، لذا درخواست ما بررسی مجدد یا توقف و اصلاح اجرای آئین نامه است.
به گفته رئیس نظام پزشکی نوشهر، روح آیین نامه تأسیس و اداره داروخانهها با مبانی تجاری و اقتصادی گره خورده است این در حالی است که ایجاد بازار رقابتی و تجاری در حوزه سلامت تبعات متعددی را در پی دارد. برای مثال این آئین نامه در تضاد با مصرف منطقی دارو است و از طرفی ضریب دارو را افزایش میدهد در حال حاضر ضریب دارو در دنیا ۲ است و این عدد در کشور ما به 3.2 درصد میرسد بنابراین اگر بخواهیم استاندارد مصرف منطقی دارو را رعایت کنیم این آئین نامه مانع ارتقا کمیته مصرف منطقی دارو و بویژه آنتی بیوتیکها میشود. البته عوامل مختلفی از جمله نداشتن پرونده الکترونیک سلامت در این زمینه دخیل است و باید روز به روز مصرف منطقی دارو را ارتقا دهیم بااین وجود این آئین نامه به تقاضای القایی نیز دامن میزند که در نهایت به ضرر مردم خواهد بود.
به گفته سهرابی، طبق آیین نامه تأسیس و اداره داروخانهها یکی از امتیاز بندی داروخانهها متوجه نصب دوربین در داروخانه است که پیش از آن هم رعایت میشد از سوی دیگر طبق این آئین نامه قرار بود مشاوره دارویی در سطح داروخانهها ارائه شود اما این امر نیز محقق نشد.
او در پاسخ به اینکه آیا میتوان گفت یکی از آثار مثبت این این آئین نامه افزایش اشتغال داروسازان بوده است، اظهار داشت: اگر قرار بر اشتغال زایی داروسازان فارغ التحصیل است ما چندین هزار ردیف دارویی در کشور داریم که خالی است و وزارت بهداشت میتواند این افراد را استخدام کند. برای مثال داروسازان عمومی میتوانند با گذراندن دورههای کوتاه در حوزههای داروساز بیمارستانی و داروساز خانواده فعالیت کنند و به ازای تعداد مشخصی تخت یک داروساز بیمارستانی در بیمارستان حضور داشته باشد با این کار عوارض جانبی دارو در بیمارستانها و نیز کنترل مصرف دارو کاهش پیدا میکند و بهطورکلی شاخص چنددارویی نیز بهبود مییابد و هدفگذاریها باید به سمتی باشد که شاخص سلامت مردم را ارتقا دهد.